Koreansk navn | Hangeul | Norsk navn | Kommentar |
Sverdteknikker | |||
Jwa/ U ollyeo pegi | 좌/우 올려 베기 | Venstre/høyre skråkutt oppover | |
Jwa/ U kalgyeo chigi | 좌/우 갈겨 치기 | Venstre/høyre skråslag nedover. Kalles også Jwa/ U naeryeo chigi | Stopper ved tinningen. |
Jwa/ U heori chigi | 좌/우 허리 치기 | Venstre/høyre horisontalt slag. Kalles også Jwa/ U suppyeong chigi | |
Jwa/ U keolchyeo chigi | 좌/우 걸쳐 치기 | Venstre/høyre skråslag oppover. Kalles også Jwa/ U ollyeo chigi | |
Hulteo chigi | 훑어치기 | Kutt fra skrittet opp til halsen | Kuttet oppover i yedo 7. Kalles også Yoryak se (요략 세) |
Jin jwa | 진 좌 | Sitte ned og bevege seg framover | Teknikk i To yu ryu, hvor man sitter ned og beveger seg fram med sverdet foran seg. Dette er ikke et stikk. |
Milchigi | 밀치기 | Skyveslag | Som stor suppyeong pegi, men ment for å slå bort et sverd eller skremme en motstander eller presse ham bakover. Kalles også Il chu |
Daegeom | 대검 | Høy, mottagende blokkering | Blokkeringa går opp og stopper et sverd, holder så eget sverd stille og lar motstanderens sverd gli forbi av seg selv |
Chung bong se | 충봉세 | Skyve med sverdet | Skyvet i yedo 8 |
Bong du se | 봉두세 | Hoppe bakover, bytte stilling og kutte | Betydning: Vaske føniksen sitt hode Siste teknikk i yedo 8 |
Keo jwa jok | 거좌족 | Løfte venstre fot og blokkere med en sirkelbevegelse | 2. teknikk i To yu ryu |
Fotarbeid | |||
Momdora sewo jireugi | 몸돌아 세워 지르기 | Rotering av kroppen med loddrett slag med knyttneven | |
Bal teurotta naeryeo chigi/naeryeo pegi | 발 들었다 내려 치기 / 내려 베기 | Løfte foten og kutte/slå skrått | Brukes i yedo 7 |
Chuk do | 축 도 | Hopp og land med samlede føtter |
Yedo nummer | Yedo navn | Hangeul | Betydning | Kommentar |
5 Yedo obeon | Tanbok se | 단복 세 | Kutte og stikke i magen | Man beveger seg fast og bestemt framover med en overveldende kraft (som et jordras eller en flodbølge som velter over motstanderen) |
6 Yedo yukbeon | Gwa u se | 과우 세 | Kutte på skrå oppover på høyre side | Man kutter i kryss oppover og nedover mens man beveger seg framover med en overlegen holdning. I siste teknikk kutter man bestemt nedover mens man senker tyngdepunktet. |
7 Yedo chilbeon | Yoryak se | 요략 세 | Kutte opp med heultteochigi | De viktigste punktene å fokusere på er: 1. Smidige bytter av håndstilling så flyten i mønsteret ikke stopper opp. 2. Å fullføre u naeryeo pegi før man snurrer rundt. 3. Være bestemt i rotasjonen og ha fokus fremover uten å miste balansen (på samme måte som en stor slange deler vannet når den svømmer) |
8 Yedo palbeon | Eo geo se | 어거 세 | Å dytte en kjerre | Utføres fremover med en kontinuerlig fremdrift (som om man dytter en kjerre) til man går i clinch med motstanderen. I siste teknikk utnytter man motstanderens kraft til å bryte clinchen og hoppe hurtig bakover og kutte nedover. Et viktig læringsmoment er å få til å angripe både når man beveger seg fremover og bakover. Målet er å kutte begge hendene av motstanderen. |
9 Yedo kubeon | Jeon gi se | 전기 세 | Åpne flagget | De viktigste momentene er: 1. Smidige håndbytter for å holde flyten. 2. Bruke bakerste hånd aktivt i siste del av utførelsen av cheom geom se-teknikken (for å få til en sterk blokkering nedover) |
Mønster og filosofi:
Sverd: To yu ryu – 토유류
To yu ryu bygger videre på en del av teknikkene som blir introdusert i Un gwang ryu. I tillegg til rett kutt og støt introduseres også hoftekutt og diagonalt kutt nedover. Stepteknikkene dreier seg også her om jin bo, che bo og dobo, men introduserer en ny måte å lande på med føttene samlet.
Mønsteret introduserer også jin jwa, en teknikk hvor man med lavt tyngdepunkt «sklir» fremover med sverdet foran for å presse motstanderen bakover. U il chu kan brukes til å presse motstanderen bakover, eller å slå vekk motstanderens våpen.
Fordi To yu ryu i likhet med Un gwang ryu fokuserer på angrep, skal fokus til enhver tid være rettet framover. Forsvarsteknikkene skal utføres lett og raskt og følges opp direkte med angrep.
Man skal ikke gå dette mønsteret like raskt som Un gwang ryu, men heller ta seg tid til å gjøre hver kombinasjon skikkelig. Dette betyr ikke at man skal stoppe opp i enkeltteknikkene, hver kombinasjon i mønsteret skal utføres med en flyt.
Mønsterets navn, To yu ryu, signaliserer at du skal bevege deg med lavt tyngdepunkt og utføre teknikkene nøyaktig. To i To yu ryu betyr jord eller landet man bor i.