Koreansk navn | Hangeul | Norsk navn | Kommentar |
Sverdteknikker | |||
Kaldeung nalgae chigi | 칼등 날개 치기 | Nalgae chigi med sverdryggen | |
Balgeom | 발검 | Trekke sverdet | |
Chakkeom | 착검 | Sette sverdet i slira | |
Heun gyeok se | 흔 격 세 | Oppover-kutt (med en hånd) | Første teknikk i Yedo 19. Etterligner at man trekker sverdet og kutter ollyeo pegi i samme bevegelse. |
Stillinger | |||
Su geom jeong nib | 수 검 정 립 | Klarstilling med sverdet fram | Startstilling Yu pi ryu. Bena i naranhi seogi, sverdet som i appekal |
Jo cheon se | 조천 세 | Morgen-himmel-stilling | Klarstilling med sverdet over hodet. Brukes i yedo 19. |
Fotarbeid | |||
Naagamyeo dwieo chigi | 나아가며 뛰어 치기 | Hoppe med bytte av stilling og kutte | Kalles også Ho jwa se (sittende tigerstilling med venstre fot forrerst) |
Stokkteknikker | |||
Dae dang se | 대 당 세 | Slag sideveis høyt | Dae dang se betyr «Big confrontation posture» |
Dae jeon se | 대 전 세 | Slag sideveis lavt | Dae jeon se betyr «Big cutting strike posture» |
Dae jeok se | 대 적 세 | Slag sideveis mot hofta/hendene | Dae jeok se betyr «Big reaching posture» |
Jeok su se | 적 수 세 | Spinner og slår stokkene mot hverandre lavt. | Jeok su se betyr «Water dripping posture» eller «Flowing water posture» |
Seon in bong ban se | 선 인 봉 반 세 | Blokkering høyt sideveis | Seon in bong ban se betyr «Hermit holding up plate posture» |
Byeon shin jung ran se | 변 신 중 란 세 | Startstilling sekvens 1 | Pyeon shin jung ran se betyr «Lowered body middle interception posture» |
U ha jang | 우 하 장 | Klarstilling med stokken på høyre side av kroppen | |
Naeryeo chigi | 내려 치기 | Slag nedover i sekvens 3 | |
Tzireugi | 찌르기 | Stikk | |
Nulleo makki | 눌러 막기 | Blokkering mot tzireugi | |
Jung dan makki | 중단 막기 | Blokkering midtseksjon, mot Tae jeok se | |
Teori | |||
Jingeom | 진검 | Ekte sverd | Skarpt sverd av metall |
Kageom | 가검 | Uekte sverd/treningssverd | Sverd som er av metall, men ikke slipt |
Sonjabi | 손잡이 | Håndtak | |
Kalkkeut | 칼끝 | Sverdspiss | |
Kalnal | 칼날 | Sverdegg | |
Kaldeung | 칼등 | Baksiden av sverdet | |
Kaljib | 칼집 | Slire |
Yedo nummer | Yedo navn | Hangeul | Betydning | Kommentar |
15 Yedo shib obeon | U ik se | 우 익 세 | Kutte høyre vinge | Hovedfokuset er på å kutte motstanderens høyre arm og deretter venstre arm i de to første teknikkene. Avslutter med å kutte magen. |
16 Yedo shib yukbeon | Ge gyeok se | 게 격 세 | Løfte og kutte | Kutter motstanderens kropp mens man hopper lett og luftig framover. Det avsluttende kuttet skal utføres med intensjon om å rydde vekk motstandere foran seg. |
17 Yedo shib chilbeon | Jwa hyeob se | 좌 협 세 | Holde sverdet ved venstre ribbein | Det viktigste i denne yedoen er den første teknikken, hvor man sklir fram for å møte en fiende og stikker i midten for å drepe. Fokus gjennom hele yedoen er på å angripe midten av motstanderens kropp. |
18 Yedo shib palbeon | Gwa jwa se | 과 좌 세 | Kutte på skrå oppover på venstre side | Hovedfokus er på å angripe motstanderens kroppen underfra. |
19 Yedo shib kubeon | Heun gyeok se | 흔 격 세 | Kutte ved å løfte | Man beveger seg bestemt framover, observerer omgivelsene sine for deretter å reagere på et angrep og stikke mens man beveger seg bakover. Avsluttende teknikk kalles Tanbok se (samme som Yedo nr 5) |
Mønster og filosofi:
Sverd: Yu pi ryu – 유피류
Yu pi ryu oversettes ofte til seljetreets flyt, eller seljetreets stilart: Yu betyr seljetre.
Mens de andre Waegeom-mønstrene er lange og til dels kompliserte er Yu pi ryu enkelt og direkte. Dette gir utøveren mulighet til å konsentrere seg om å utføre mønsteret med en lett flyt og bestemthet. Man skal ha fokus fremover i teknikkene, enten kroppen beveger seg fremover eller bakover.
Nye teknikker er Su geom (å droppe sverdet ned) og Kaldeung nalgae chigi.
Stokk parmønster: Gon bang – 곤방 (første halvdel)
Gon bang (lang stokk) er et parmønster med seks sekvenser, hvor personene bytter på rollene som forsvarer og angriper i alle sekvensene. Hovedteknikkene for Gon bang er slag og stikk, og i de fleste teknikkene skal stokken støttes inntil kroppen. Fotstilling og grep er alltid på samme side, dvs høyre fot forrerst = høyre hånd forrerst.
I grunngrepet skal stokken holdes slik at venstre hånd griper ovenfra og ned og høyre hånd griper undenfra og opp. Avstanden mellom hendene er slik at når man holder stokken er den delt inn i tre like store deler.
Hver gang man utfører en teknikk skal hendene bevege seg langs stokken. Dette er både for å skape kraft, skape rekkevidde og for ikke å ha hendene på samme plass hele tida. Dermed blir det vanskeligere for motstanderen å sikte på hendene og avvæpne deg.
Kroppen må alltid bevege seg og plassere seg riktig i forhold til kraftretningen på stokken. Når teknikkene går rett fram er kroppen sentrert, når teknikkene går mot venstre skal også kroppen vris mot venstre, og vice versa.
Et viktig prinsipp for trening med alle slags våpen er at føttene beveger seg og plasseres før våpenet. Dette blir tydeligere og viktigere jo lengre og tyngre våpen man har.