Koreansk navn | Hangeul | Norsk navn | Kommentar |
Bon guk geom sekvenser | |||
Waeryak | 왜략 | Utvendig strykende oppoverkutt | |
Naeryak | 내략 | Innvendig strykende oppoverkutt | |
Waenaeryak | 왜내략 | Innvendig og utvendig strykende oppoverkutt | Kombinasjon av waeryak etterfulgt av naeryak. |
Geumkye dongnip jinjeon kyeokjeok se | 금계 독립 진전 격적 세 | Hanestilling | Geumkye dongnip betyr «Golden rooster stands on one leg» |
Jwa u gamgi | 좌 우 감기 | Venstre og høyre sverddrill | Gamgi betyr å slynge seg rundt noe. Forsvarer hver side av kroppen med en drill-lignende bevegelse i sverdet. |
Maeng ho eun lim se | 맹호 은림 세 | Villtiger-stilling | Beveger seg bort fra en motstander samtidig som man blokkerer, angriper deretter en annen motstander bak seg. |
Anja se | 안자 세 | Vill-gås stilling | Spinner og kutter heulteo chigi. |
Baljo simsa se | 발초 심사 세 | Finne slangen i gresset | Spinner rundt og kutter skrått ned |
Jocheon se | 조천 세 | Morgen-himmel-stilling | Sverdet holdes over hodet og man sjekker slagmarken |
Geumkye dongnip jwa u yogyeok se | 금계 독립 좌 우 요격 세 | Hanestilling, etterfulgt av venstre og høyre kutt | Mellom først og andre kutt roterer man baklengs, og man skal bruke rotasjonen og hofta for å få kraft inn i kuttet |
Baekwon chuldong se | 백원 출동 세 | Hvit ape-teknikk | Baekwon chuldong se betyr «White monkey leaving the valley». |
Si u sangjeon se | 시 우 상전 세 | Enhornet okses teknikk | Si u sangjeon se betyr «Single-horned bull posture» |
Ki chang-teknikker (flaggspyd) | |||
Yongyak jaeyeonse | 용약재연세 | Dragen stuper ned i dammen | Startstilling |
Keogukse | 거극세 | Løfte spydet | Vi løfter spydet, og slår/fører det ned i vannrett stilling |
Yacha Tamhaese | 야차 탐해세 | Spøkelset sklir over sjøen | Bruk bakerste hånd til å rotere spydet, og plasser det under venstre armhule. |
Jinwang Makise | 진왕 마기세 | Kong Jin svinger flagget | Spydet svinges sideveis. Hensikten med teknikken er å holde folk på avstand, snarere enn å nødvendigvis treffe noen. |
Han sin jeomkise | 한신 점기세 | General Hansin inspiserer flagget | Roterende blokkering foran kroppen, med venstre ben forrerst. Benet løftes i blokkeringa. |
Pokhose | 복호세 | Liggende tigerstilling | Roterende blokkering foran kroppen, med høyre ben forrerst. Benet løftes i blokkeringa. |
Joongpyeongse | 중평세 | Midtstilling | Stikk i midten |
Toisan Saekhaese | 퇴산 색해세 | Demning-stilling | Høyt stikk, som om man angriper en rytter. |
Eungyo chulhaesae | 은교 출해세 | Sølvdragen flyr ut av sjøen | Sidelangs slag innover mens kroppen roterer 180 grader mot venstre |
Navnløs teknikk | Snu 90 grader mot venstre, blokker sideveis med spydet over hodet | ||
Navnløs teknikk | Roter kroppen 180 grader, bytt grep og blokker oppover, etterfulgt av stikk |
Mønster og filosofi:
sverd: Bon guk geom – 본국검
Bonguk geom er basert på en sverddans fra Shilla-kongedømmet i gamle Korea. Dette påvirker i stor grad hvordan mønsteret ser ut i teknikker, form og utførelse.
Teknisk: Generelt skal teknikkene i mønsteret være store, luftige, flytende, elegante og dynamiske for å fange dans-aspektet. I tillegg er det typisk for tradisjonell koreansk dans at man har knærne bøyd og beveger kroppen mye opp og ned. Kraften fra denne bevegelsen skal man utnytte i teknikkene i Bonguk geom. Dette er spesielt synlig i waeryak og naeryak, som er de mest karakteristiske teknikkene i mønsteret.
Form: I de fleste sverdmønstrene i Kyeongdang beveger man seg hovedsakelig fremover og bakover. Formen på Bonguk geom skiller seg ut ved at man også har en del bevegelse mot sidene, som reflekterer at man er en danser som bruker en hel scene. I tillegg inneholder mønsteret mange rotasjonskutt, som er typisk bevegelse for dansere som snurrer rundt.
Utførelse: Når man utfører Bonguk geom skal man prøve å få mønsteret til å henge godt sammen, og flyte fra en teknikk til en annen. På avansert nivå skal det gås som to lange sekvenser, kun avbrutt av Jocheon se som pause i midten. Når mønsteret utføres på denne måten bruker man i stor grad pegi-teknikker i stedet for chigi.
Bonguk geom er et mønster som inneholder veldig mange av grunnteknikkene i Kyeongdang. Dette er nok en av grunnene til at det trenes som første mønster i Korea. I tillegg regnes som det mest eldste og mest koreanske av alle sverdmønstrene, og derfor er viktig at alle lærer fra starten av.
spyd: ki chang – 기창
Ki chang er et relativt sett kort spyd (ca 2 meter), med et flagg under spydspissen. Som for alle spyd er fokuset på stikkteknikker. Vi har riktignok enkelte slagteknikker i mønsteret, men hovedteknikken er stikk.
Man antar at en motstander også sloss med spyd, og blokkeringsteknikkene i Ki chang derfor er ment for å forsvare mot stikk. Blokkeringene utføres med skaftet snarere enn spissen på spydet, ettersom spissen i denne sammenhengen vil være det svakeste punktet på våpenet.
I teknikkene er det hovedsakelig bakerste hånd som skaper bevegelse og kraft, selv om det er fremre del av spydet man beveger på. Forreste hånds oppgave er å styre spydet og skape stabilitet.
Under utførelsen av Jinwang Makise er det viktig at man bruker hele kroppen i bevegelsen, for å utnytte kraft fra armene, kroppsrotasjonen og kraften spydet får av å rulles rundt kroppen.
I Norge trener vi ofte dette mønsteret uten flagg på stokken, men det er viktig å huske på at flagget også påvirker teknikken, samt farten og tyngden på våpenet. Hensikten med flagget er å forvirre fiendens syn og hørsel. Flaggets bevegelser vil lett føre til at en motstander fokuserer på forrerste del av spydet hvor flagget sitter, og dermed går glipp av hvordan du beveger kroppen og armene.
Spyd er et våpen som gjerne ble brukt i formasjoner. Når man trener må man derfor huske at selv om teknikkene kan være effektive alene kan de i tillegg være en del av en større helhet.
.